En sammenligning

Dette er velkjent tematikk fra noen år tilbake. Jeg tror det var i den uhøytidelige samlingen «Balladen om E & B» jeg først brukte motivet om epleskråtten som ingen ville ha. Det var en samling om en kvinne som forlot meg, eller det lyriske jeg’et jeg har nedfelt i diktet. Her er det om en kvinne som plukket meg opp igjen, i den tilstand jeg ble forlatt, som en epleskrått. Diktet er sånn cirka fra 2009, det året jeg giftet meg. Skarpe øyne vil kanskje se en sammenheng her.

 

En sammenliging

Jeg var å sammenligne med

et eple

noen hadde spist seg mette på

Jeg var verdifull

som en bærepose

i plast

brukt til søppel

var jeg.

 

Hun fant meg.

Hun plukket meg opp.

Midt i blant ting ingen liker så godt

 

Hun er et mirakel jeg har fått.

Og hun har gjort levende meg – av en epleskrått!

 

Snakk om å gjøre gull av grått.

Nr 72

Legg igjen en kommentar

