Kunne jeg finne det ord

Dikt nummer 6 er slags senterdikt i samlingen lyrikk 07. Det handler om det jeg ønsker å uttrykke når jeg skriver dikt, og kan vel bare leses riktig når man tar høyde for at mitt liv for det meste består av helt andre ting enn å skrive dikt. Men det er altså dette uttrykksbehovet, som særlig oppstår når man ikke har det så veldig bra, når tingene går dårlig, og man så gjerne vil at andre skal forstå, og så inderlig gjerne ønsker å få det sagt så det blir forståelig. Det er et umuilg ønske, så diktskrivingen blir å få oppfylt det som aldri kan bli oppfylt, lengselen er uttømmelig, man vil aldri få det til. Og må bare skrive bedre og bedre for likevel å forsøke.

Kunne jeg finne det ord

Kunne jeg finne det ord

som forklarte alt

hvordan jeg har det

det spiller ingen rolle, forresten

om det er ett eller flere ord

bare det forklarte

hvordan jeg har det

forklarte alt

og så skrev jeg det ordet

jeg skrev det her

akkurat her

her har det stått

å, så hele verden ville grått

å, så mye sympati jeg ville fått

å

som det ville gjort meg

veldig, veldig

godt.

ES2007, Nr 6.

Legg igjen en kommentar

