Første diktet

Det første diktet jeg noensinne postet her på bloggen var Skrive en verden, som ble publisert 1. januar 2009. Den gang hadde bloggen ennå ikke funnet sin form, og jeg tenkte jeg bare skulle poste noen dikt nå og da, og ellers kommentere litt forskjellige dikt når jeg hadde noe å si om dem. Siden har bloggen blitt mer organisert, med fast type dikt for hver dag. Tirsdagene er dagen for hvert års diktsamling, hvor vi nå har kommet frem for samlingen i 2007. Da skulle diktet være postet på ny.

Men denne samlingen har et alternativt startdikt, forkastet i den opprinnelige versjonen, men hentet inn igjen nå som reserve. Det er ikke noe skrekkelig dikt. Det er tvert i mot helt ok. Og resten av samlingen, Lyrikk07, er kanskje den beste årssamlingen jeg har. Så en tirsdag hver måned, vil det her på bloggen bli postet et dikt som til og med er mer enn helt ok.

Heng med.

Første diktet

Det første diktet snakker til meg

Det er ikke jeg som snakker til det

eller jeg som snakker i det

eller gjennom det

eller med det

eller snakker og snakker om det

eller for det

eller på noen måte rundt det

eller rundt det

diktet skriver seg selv

og snakker for seg selv

og det er meg det snakker med

eller til

så får jeg se hva det ble

hvis jeg vil.

ES2007, Nr. 1

Legg igjen en kommentar

