Å lage seg sin egen verden

God morgen alle sammen! Gledelig jul! Dette blir det siste fredagsdiktet for i år, og det passer godt i sammen med et av de aller første egne diktene jeg postet her på bloggen, der jeg forsøker å dikte meg en verden bedre enn den virkelige vi lever i. Kunne jeg bare greie det! Kunne vi bare greide det! Det er et flott ønske å la dikterbloggen munne ut i, for fredagene 2009. Hva som skjer til neste år, gjenstår ennå å se.

Å lage seg sin egen verden

Jeg kunne tenke meg å lage meg min egen verden
Tenke meg å gjøre det
Der har jeg gjort det alt
Skrive det ut i skrift
En rikere verden
(eller fattigere)
Dikte meg noen mennesker og noen menneskelige relasjoner
La ordene erstatte det sanselige
(eller absolutt alt)
la ordene erstatte alt
La alt bare være ord
Og la dem utfylle en verden av mening
og den er min og bare min
og der går det som jeg vil
og jeg får være med
Og slik jeg ønsker
vil det skje
Jeg skriver bare av sted
Dikter opp, hva jeg vil ha
Og nå dikter jeg meg selv – meget, meget glad.

ES, Høst03, Nr 15 (reserve)

Legg igjen en kommentar

