Følelser

Dette diktet er blant dem jeg har begynt på, og avsluttet, uten å ha fått helt til. Det er derfor det er plassert i Diktsamling, og her på bloggen blir plasset mandager.  Jeg kan også kursorisk nevne at sekvensen der følelser flammer og flommer er indirekte inspirert av Harold Pinter, rettere sagt en oversettelse av ham, der det er en replikk som sier: «Solen flammer på himmelen». Replikken er fra Fyrstikkselgeren, et stykke vi satte opp i teatergruppen Teaterskapet som eksisterte rundt år 2000. Vi spilte stykket utendørs, og skuespilleren som skulle utsi replikken, fikk ofte problemer med hvordan han skulle formulere seg, dager det var helt åpenbart solen ikke akkurat flammet i Bergen. Vi hadde mye moro av den replikken. Nå kommer den igjen i et dikt, og når jeg nå leser diktet på nytt enda en stund etter det var skrevet, så liker jeg sannelig også diktet!

Følelser

Hvor er alle følelser hen

Jeg hadde dem

Hadde navn på dem

og kjente dem

hvor er de hen

kom gjerne igjen,

skrev jeg.

Jeg husker en tid da følelser flommet

eller flammet

flommet og flammet

jeg flommet over av flammer

flammende flommer

en flammende flom

av følelser som kom

og kom

til meg

skrev jeg.

Hvor er de hen nå

Hvor er de hen nå

Jeg skulle ønske jeg hadde

en knapp

å trykke på

der var de igjen

og damen med dem

Tenk fantes en knapp som fikk alt sammen frem

skrev jeg

og trykket på den.

ES, Diktsamling, Dikt 51 (28. mai, 2007)

Legg igjen en kommentar

