Du Eivind

Typisk for disse mandagsdiktene er at det er eksperimentelle dikt, hvor eksperimentet har mislyktes. Det er ikke ideen det er noe galt med her, det er utførelsen. Og utførelsen er ikke verre enn at jeg egentlig er litt fornøyd med dette diktet her, som gjør seg best når det blir glemt.

Du Eivind

Hvordan går det?
spør jeg meg
og vet at svaret bare
frykter jeg
for jeg kan ikke lenger
enkelt si
at nå går det bra
og bra vil det bli
jeg har i det store og hele
et lykkelig liv.
 
Jeg vil ikke si det.
 
Hvordan går det?
Jeg sier det ikke.
Har du det bra?
Det sier jeg ikke.
Hva sier du da?
Har du sluttet å snakke, eller hva?
 
Jeg har ikke det
Jeg snakker og snakker
men ingen har jeg
å dele ordene med.
 
Å, har du ikke det,
sier min dommer
min aktor
jeg selv.
 
Jeg dømmer deg Eivind
Snakk, likevel.

ES, Diktsamling, Nr 49

DSCF2178

Legg igjen en kommentar

