Nyttårsdiktet

Et litt tidlig nyttårsdikt. Det har seg slik at jeg følger diktsamlingene mine strengere enn kalenderen, og dette er nummer 12 for samlingen Høst03. Det er ikke et lystig nyttårsdikt, men lystige nyttårsdikt finnes det nok av. Dette diktet fantes ikke – før nå.

Nyttårsdiktet

Godt nytt år til alle
Det gamle er ferdig
Det samme kan sies om meg
Jeg sitter med glasset
og flasken i hånden
mine ensomme venner og jeg

Om verden var fattig
og jeg var den rike
da skulle jeg kjøpt en rakett
og sendt den i luften
skutt opp den med rampe
da skulle alle få sett

Godt nytt år min kjære
jeg har deg i hånden
vær snill, bli ikke tom
og jeg tar deg til munnen
hvisker deg amen
den bunnløse sorgen kom

Så er det over
Ingen ting venter
Her er et år som skal gå
Og i det skal hende
kan jeg bare glemme
jeg går og legger meg nå.

ES, Høst03, Nr 12

eivindklovn

Legg igjen en kommentar

