Jeg har kjøpt en liten eske

Dette diktet er det vanskelig å være kritisk til. Det er ensomt og sårt, muntert og glad, har rytme, rim og rytmebrudd, og rimbrudd, og er både gammeldags og moderne. Det er alt i hop på en gang, og slett ikke så bra at det virker påtrengende. Det er tvert i mot ganske søtt. Så håper jeg bare at det sprer den gleden som er samlet i det, og at alle kvinner i verden får sympati for en sånn mann som er fremstilt i diktet. Det er lov å være koselig også!

Jeg har kjøpt en liten eske

Jeg har kjøpt en liten eske
den virker slik
ved hjelp av magi
at den kan man putte all verdens i
Så denne kjøpte jeg for en billig penge
Jeg tenkte jeg kunne jo ha den så lenge
en gang måtte jeg vel finne noe verd å ha i den
tenkte jeg.
Så fant jeg liksom deg.
Det merket du vel?
Du skulle ikke tenke deg en tur nedi esken selv?
Jeg skulle tatt godt vare på den
på deg
Du vil ikke, nei?
Nei, nei.
Jeg har altså kjøpt denne esken.
Den er
Du vil altså ikke, nedi der?
Har du hørt om magi?
Det kunne blitt vi
Du deilige tid
Den tror jeg jammen
jeg legger
ned i.

ES, Høst03, Nr 10

Vinterhus, nisser

2 thoughts on “Jeg har kjøpt en liten eske

Legg igjen en kommentar

