Gamle dikt: Med mot som en løve

Torsdagen er dagen for spesielle dikt og overraskelser. Overraskelsen i dag er et dikt fra 1999, altså et dikt skrevet mellom ungdomsdiktene jeg poster onsdagene og de senere diktene jeg poster de andre dagene. Årsaken er så prosaisk at de fire onsdagene i en vanlig måned dekker årene fra 1993 til 1996, og når det er en femte onsdag blir det 1997. Siden de senere diktene begynner fra Lyrikk02 i 2002, er det fire år i mellom hvor alle dikt jeg skrev ville blitt helt glemt, om jeg ikke hentet frem noen av dem her på torsdagene av og til. Det er forresten ikke så sikkert de vil bli mindre glemt, selv om jeg gjør det.

Dette diktet er fra en torsdag i april, 1999.

Med mot som en løve, en løve med mot
Jeg løper mot banen, jeg idiot
Jeg har tenkt ut på forhånd, hvordan det skal gå
Jeg skal ganske enkelt lykkes nå
Tenker jeg, med mot som en løve
Men fant aldri banen, og fikk aldri prøve

ES1999

Legg igjen en kommentar

