Gamle dikt: Jeg er et menneske…

Disse diktene om onsdagene poster jeg i god tid i forveien. Jeg postet dem alle sammen i rekkefølge en onsdag i februar, og ved å se på klokkeslettene for de forskjellige månedene, vil den som skulle være interessert i det, se hvor lang tid det har tatt å skrive dem inn med kommentarer, og finne på noen tags, sette rett dato og laste dem opp. Jeg kan derfor ikke vite noe om mottagelsen, om de blir besøkt, om noen leser dem, om noen har kommentarer. Det er uansett ikke jeg som skulle svare på disse kommentarene, det er den utgaven av meg som skrev diktene, og den 16 år eldre versjonen jeg er i dag, har mistet mye av troren på det denne 19 åringen brant for. Og denne 19-åringen brant, det kan man se ut i fra mengden dikt og tekster han skrev, og hvordan han selv behandlet dem, med kommentarer og forklaringer. Han ville blitt i fyr og flamme over ros, det vet jeg, men han ville også straks latt det gå til hodet på seg, det vet jeg også. Så om jeg selv hadde denne 19-åringen til råd og veiledning, så ville jeg værrt forsiktig med hvordan jeg ordla meg, og fått ham til å forstå at mesteparten av det han skrev var like til å renskes bort, men plutselig glimter han til med fine setinger, liksom han treffer dem i vanvare. Følgende blinkskudd får han til fordi omkring rimer med ingenting, og at han ennå ikke kan nok om litterær teori (han kan ingenting, det kan jeg si rett ut, ingenting) til å forstå at paradokser er et enkelt virkemiddel.

Jeg er et menneske, og skal være smart

Men klarer ikke alltid å se ting så klart

Jeg er et menneske, og vet ikke riktig

Men ser ingen grunn til å være forsiktig.

Jeg er et menneske, og raver omkring

Har bind for øynene, men ser ingenting.

ES,1993

Legg igjen en kommentar

