Fugleflukt

«Dette diktet har i det minste en fin setning. Utover det, er det ikke så mye positivt å si.» Sånn var min første innledning til dette diktet. Jeg leste det om igjen da jeg la ut lenke til det i oktober 2011, og jeg syntes fortsatt den omtalte setningen var fin, i likhet med flere av de andre setningene i diktet. Slutten var imidlertid helt håpløs, så jeg gikk inn og skrev en ny slutt, uten at jeg helt føler min redningsaksjon gav den fine setningen de fine omgivelser den fortjener. Diktet vil sikkert ikke ha så mange lesere som kan gjøre seg opp en mening, gjemt unna som den er i en post fra nå noen år tilbake.

Fugleflukt

To fugler flyver høyt i sky
Jeg kan ikke tro det
Det må være en bløff.
Det er så falskt som falskt kan være
I ekte forkledning
Er det lagt meg å mene

Jeg liker det ikke
Og er nødt til å se det
Alt som er vakkert
Jeg er ikke til stede.

ES, Diktsamling, Nr 44

Legg igjen en kommentar

