Sonett 2, av meg selv

I dag skifter jeg utseendet på bloggen. Jeg velger nå den som heter «MistyLook», uten at jeg skal si så mye mer om det. Jeg er en type som er mer opptatt av innhold, enn av innpakning. Men på mitt gamle tema irriterte det meg at man måtte helt nederst på siden for å finne lenkekategorier, kalender og tags, og annet, mens på dette nye er alt dette på siden, som det skal. Bloggen ser også veldig fin ut nå, synes jeg, og den skal være lett å lese.

Dagens dikt for å feire dette – eller helt uten sammenheng med stilskiftet – er den andre av sonettene mine. Jeg begynte å skrive sonetter da jeg første gang begynte å arbeide med sonettene til Shakespeare. Resultatet ble at jeg fikk begynt på mange, men ikke fullført noe. Denne bloggen har gitt meg motivasjonen til å skrive dem ferdig, og rett som det er om torsdagene, vil dere finne noen av dem her. Dette er altså nummer 2.

Sonett II

I kretsløp rundt de ting som kan hende
Og alle ting som i livet kan skje
Så er ingen meg mere ømme enn denne
At du kom til meg og at jeg var med.
Hvor glad jeg skulle lukke opp døren
Hvor kjærlig skulle jeg slippe deg inn
Smilende skulle jeg sagt for søren
At det her bare skjer i tanken min.
I virkeligheten er jeg enslig
Det ensomme rom er min situasjon
Om jeg kan tenke at tanke er tollfri
Kan de ikke endre på min konklusjon.
Tanker og liv lar seg ei forene
For her er jeg og jeg er alene.
ES, Sonett nr 2, 2008/09
 
Legg igjen en kommentar

