Gamle dikt: Du vet ikke at jeg skriver om deg

Vi er alle forelsket en del ganger gjennom livet. Lykkelig eller ulykkelig, de fleste slike forelskelser går tapt. Enten så blir de ikke noe av, eller så blir de noe av, men går over, og blir glemt. Selv de som blir noe av og varer ved, vil alltid før eller siden bli glemt de også, sammen med dem som gjennomlevde dem. Noen forelskelser blir imidlertid hugget ut i skrift, kjente og ukjente tekster, der denne frem til nå fullstendig har tilhørt de ukjente. Men nå hentes den frem, 15 år senere, der han som skrev er 15 år eldre og gift – mens den han skrev til vil forbli ukjent for evigheten. Så på den måten kan man si rollene i diktet er byttet om.

Du vet ikke at jeg skriver om deg
Du vet ikke engang navnet på meg
Du vet ikke jeg så deg hvert ledig sekund
Du vet ikke jeg ser deg når jeg drømmer en stund
Du vet ikke så mye, men verden er snill
Den har ordnet det slik at du vet jeg er til.

ES1994

Legg igjen en kommentar

