Sonett 1, av meg selv

Det er kanskje litt drøyt at jeg trykker egne sonetter, når denne bloggen har som fast lørdagsrutine å gjennomgå en av sonettene til William Shakespeare. Shakespeares sonetter er noe av det vakreste jeg vet, mens mine egne sonetter er skrivetrening og hobby. Jeg har likevel gjort noen forsøk, og skal se om jeg kan få postet noen av dem. Jeg holder meg til formen Shakespeare bruker, og jeg følger nokså strengt norske gramatiske regler for bokmål. Antall stavelser skal stemme, men den jambiske rytmen er kanskje ikke overholdt overalt. Dog – resultatet er som følger

Sonett 1

Skulle jeg tenke på deg nå i kveld

Hvor lett skulle jeg og tiden få gå

Til jeg på ny fikk det klart for meg selv

Hvor dumt det er at jeg sånn driver på.

For alt jeg tenker om det er tenkt før

Av meg og mitt stadig ensomme sinn

Jeg kjenner så godt mitt eget humør

Når jeg i hodet mitt slipper deg inn.

Så denne kvelden skal jeg tenke kun

På hverdagen min og alt som der skjer

Det vil jeg gjøre en ganske god stund

Til jeg ei har lyst til å tenke mer.

Men alt hva jeg sier så vet jeg selv

At jeg tenker på deg kun likevel.

ES, Sonett I

Legg igjen en kommentar

