Mitt liv – i søpla

I gjennomgangen av følelseslivet til en forsmådd elsker, karakteren E i diktsamlingen Balladen om E & B, har vi nå kommet ned til bunnen. Man føler seg jo gjerne utbrukt og verdiløs når kjæresten ikke vil ha én lenger, og ingen egentlig vil ha én, og man like godt kan sende hele livet sitt i søpla. Jeg synes dette er et søtt dikt. Og å skildre slike følelser i rene rim og rytmer hører ingen steder hjemme. Det skal være løst og skranglete og verdiløst – som livet til den forsmådde elsker.

Mitt liv – i søpla

Ta mitt liv
Kast det i søpla
Har du vanskeligheter med det
kan du jo forestille deg at jeg er
et eple eller noe.
epleskrott.
Noe man ikke behøver så godt.
Noe man kaster like så greit
Noe man helst vil bli kvitt
Eller noe det ikke er så farlig med
Som bare irriterer deg litt.
Et eple som er ingen sitt.

ES, Balladen om E & B, Nr 6

Tøffel i søppel

Legg igjen en kommentar

