Jeg håper jeg får se deg

Hver fredag her på bloggen poster jeg dikt fra en av kremsamlingene mine. Forrige fredag gjorde vi oss ferdige med syklusen «Sanger til Jan Erik», 12 dikt med sangtekster for komponisten Jan Erik Mikalsen, og i dag er det tid for å begynne på en ny samling. Siden jeg er i bryllupsmodus og skal gifte meg i morgen, velger jeg den mest romantiske jeg har, nemlig Balladen om E & B. Disse diktene er skrevet i 2003, det store dikteråret mitt, og når jeg leser dem opp lar jeg det alltid fremstå som gåtefullt om det er selvopplevd eller ikke. Følelsene er i hvert fall ærlige og redelige, sier jeg, med det smil som ikke avslører noenting om jeg lyver eller ikke.

 

Jeg håper jeg ser deg

Jeg håper jeg ser deg
at jeg igjen en gang får se deg
Og at du brenner når jeg ser deg
Jeg håper du står i flammer
når jeg ser deg
og jeg har et
brannslukningsapparat
for hånden
og hånden på bryteren
hånden på bryteren
og jeg vrir så sakte
så altfor sakte
så gudsjammerlig sakte
slik at jeg endelig
endelig
får se deg brenne
unnskyld.

ES, Balladen om E & B, Nr 1

Legg igjen en kommentar

