Gamle dikt: Ute i skogen, et lite barn…

Da jeg skrev diktene mine på 6 linjer tilbake i gutteårene, så var det alltid slik at jeg skrev dem på en post it lapp med logo fra et legemiddelfirma, at hele diktet skulle få plass på lappen, og at jeg skulle skrive diktet ferdig mens jeg hørte på en sang på CD-spilleren. Hvis jeg ikke klarte å skrive diktet ferdig, la jeg det fra meg, og ventet til jeg hørte denne sangen igjen, eller jeg klarte – og det hendte langt sjeldnere – å skrive diktet ferdig til en annen sang. Jeg skrev med kulepenn, og ville jeg skifte ut ord eller redigere diktet, så strøk jeg ut det jeg ikke ville ha, og skrev på på nytt. Uansett skulle ikke mer enn den ene post it lappen fylles, det var svært, svært sjelden jeg hentet frem en ny lapp for å skrive diktet på ny, finere.

Da vi var russ tilbake i 1993 hørte vi mye på sangen Cats in the craddle, som den gang hadde kommet i en ny coverversjon fra den helt uforglemmelige gruppen «Ugly kid Joe». Og vi likte den så godt, at vi til og med hentet frem den langt fra forglemmelige versjon til Finn Kalvik, vuggesang, het den vel der. Jeg kjøpte CD-plate av Ugly Kid Joe på grunn av denne sangen, og i løpet av de par tre minuttene sangen varer, skrev jeg dette evige diktet her:

Ute i skogen et lite barn

Med pil og bue og fiskegarn

Han er så uskyldig, og vet så lite

Men han er jo et barn, og kan ikke vite

Først spenner han buen, som William Tell

Så kaster han garnet, og fanger seg selv.

ES1993

Legg igjen en kommentar

