Kyss meg ikke

I juni 2002 spurte komponiststudenten Jan Erik Mikalsen om jeg kunne lage noen tekster for ham, som han kunne sette musikk til. Det skulle være sanger for tenor og piano, og på en måte da gå inn i liedertradisjonen, selv om det vi gjorde, naturligvis vanskelig kan gå inn i en slik tradisjon. Det var på en måte, det var med et skjevt blikk, det var lieder for 2000-tallet i Norge. Og dette var tekst nummer 9.

Kyss meg ikke

 

Kyss meg ikke

Kyss meg ikke, kjære deg

Det gjør ikke godt

Det er ikke kysset

Det er alt det fører frem til

Samtaler, snakk

Kyss meg ikke

Nei takk

Jeg vil ikke ha det

Jeg vil ikke kysses

Jeg vil være stein

Og stolper av jern

Jeg vil ikke kysses

Jeg vil ingenting

Kyss meg ikke

La meg i fred

Kyss meg ikke

Jeg vil ikke det.

ES2002, Sanger for Jan Erik, Nr 8

Legg igjen en kommentar

