Flere toner fra kjelleren

Dette diktet hører med blant kjellerdiktene. Også i samlingen Sanger for Jan Erik kommer et slikt dikt, det er en samling jeg poster om fredagene, og jeg tror kjellerdiktet er nummer 11. De er skrevet på bakgrunn av noen teaterstykker som jeg arbeidet med på den tiden, Spaghetti, som jeg allerede hadde satt opp, og spilt i sammen med Georg Francis i kjelleren i Hans tanks gate 18, og forresten også på IDEA-festivalen i det som må ha vært 2001, den gang det var i Bergen. Spaghetti hadde to rollefigurer (pluss en taus kvinne, som av og til kom inn, og som kanskje var der, slik det alltid var i de første stykkene mine), jeg skrev etterpå fortsettelsen for den ene, en monolog. Den heter Kjellermonolog, og ble satt opp i 2005. Dette diktet kunne i alle fall vært holdt av ham.

 

Flere toner fra kjelleren

 

Prøv ikke å få meg til å synge

Prøv ikke å få meg til å le

Haha – jeg bare tuller med dere

Blodet som renner

Det er en finte

Jeg er så å si død

Det er ikke mer

Det er bare disse kroppsfunksjonene

som holder meg i live

De gir ikke opp

Det gjør jeg

Jeg gir opp så det renner av meg

Og åpner min munn, og synger i vei…

 

Aaahhh…

 

Deilig å synge ut

Det høres levende ut

Du derimot, er død som en fisk

eller taus som en fisk

Samme for meg

Jeg hører ingenting, jeg

Jeg tøyser om alle ting, jeg

Det er mange som ler av meg

Jeg ler av alt sammen jeg

Bare hør!

Det er fortsatt humør

i meg om jeg dør

Hører du humøret?

Skjønner du jeg dør nå?

Kan du ikke gå nå?

Du må være så snill å gå nå

Jeg holder ikke ut nå

Mitt muntre humør tar på nå

Kanskje er jeg død nå.

Jeg synger likevel så…

 

Aahh

Lyrikk03, Nr 8

Fra oppsetningen "Spaghetti" i Hans tanks gate 18, desember 2001. Salen teater.

Fra oppsetningen "Spaghetti" i Hans tanks gate 18, desember 2001. Salen teater.

Legg igjen en kommentar

