Gamle dikt: Jeg har en kunngjøring, kjære venner

Jaja. Jeg vet ikke om 20 år gamle Eivind Salen var helt original i diktet han her har skrevet. Om han var det, særlig i siste setningen, ville han ha overrasket meg, for den er det kraft i når den er selvtenkt. Det er egentlig helt alright, dette diktet her, og det uttrykker sjarmerende mye mer, enn det er ment å uttrykke. Det er et dikt om å stå på terskelen til et nytt liv. Og det gjorde 20 år gamle Eivind Salen i mai 1994. Han var i ferd med å fullføre militæret, til høsten ventet studier i Bergen. Og i det han var i ferd med å tre inn i det nye liv, unngikk han ikke de aller største tanker. Og med det viser han at han ikke har skjønt noenting av det liv som venter ham.

Jeg har en kunngjøring, kjære venner
Jeg er ikke lenge den dere kjenner
Nå skal dørene åpnes til selve verden
Nå skal jeg ut på den farligste ferden
Alt jeg har gir jeg bort, ingen vei tilbake
Det er lett å satse alt når du har ingenting å tape.

ES1994

Legg igjen en kommentar

