Når jeg elsker

Det er fredag, og tid for dikt fra en spesiell samling. Ingen av samlingene er noengang utgitt riktignok, de er bare samlet sammen av meg, i et word dokument med et spesielt navn. Navnet på diktene som begynner fra og med i dag er «Sanger for Jan Erik». Dette er den første samlingen jeg gjorde, og det markerer for meg overgangen fra de gamle håpløse diktene mine, til de nye, som ikke skulle være like håpløse. Her prøver jeg i alle fall, og her har jeg lest litt og kan litt.

Jan Erik studerte komposisjon ved Griegakademiet i Bergen, samtidig som jeg var i Studentteateret immaturus og hadde min egen teatergruppe, Salen teater, som det hadde skiftet navn til fra Teaterskapet. Vi hadde et godt samarbeid, han laget musikk, jeg laget tekser. Først var det han som ville ha libretto til en barneopera, så var det jeg som ville ha musikk til stykkene mine, og hele tiden ville vi ha tekster og musikk til alle slags småsketsjer og morosaker. Det var et godt samarbeid.

Så var det i 2003 at Jan Erik ønsker tekster til en sangsyklus, en slags Lieder, det skulle være for tenor og piano, jeg skulle skrive tekstene. Det var vanskelig, og jeg har sjelden hatt sånn prestasjonsangst for å skrive tekster, det er det nærmeste jeg har kommet prestasjonsangst.  Jeg var jo godt inne i alle slags rocketekster, jeg kjente ikke så aller verst til lyrikk-historien, i hvert fall den norske, jeg kjente noenlunde de norske lyrikerne, og var til og med ikke helt ukjent med den helt nye lyrikken. Jeg var også så smått inne i klassisk musikk, og visste hvordan det skulle være der. Jeg følte at jeg måtte kombinere alt dette her, samtidig som jeg måtte være tro til min egen stil og temperament. Det skulle være tekster for klassisk samtidsmusikk, om et slikt uttrykk kan brukes.

Og jeg kom opp med 12 tekster Jan Erik var veldig fornøyd med. Og det har gjort at jeg har fortsatt med å skrive dikt også. Det var med disse det begynte. Og aller først kommer finten «Når jeg elsker».

Når jeg elsker

 

Når jeg elsker

Når jeg elsker

 

Når jeg sitter på en stol og elsker

Når jeg sitter på sengen og elsker

 

Når jeg elsker

Når jeg elsker

 

Når jeg står ved et bord og elsker

Når jeg står ved kommoden og elsker

 

Når jeg elsker

Når jeg elsker

 

Når jeg ligger på gulvet og elsker

Når jeg ligger på gaten og elsker

Når jeg ligger på bordet og elsker

Og står på kommoden og elsker

 

Når jeg elsker

Når jeg elsker

 

Når jeg ingenting annet enn elsker

Sitter i skapet og elsker

Når jeg ingenting annet enn elsker

Går ut fra skapet og elsker

 

Når jeg elsker

Når jeg elsker

Når jeg elsker

ES2003

Legg igjen en kommentar

