Det er ikke mer, det er slutt

Dette er siste diktet i samlingen «Dikt til min far», som jeg skrev etter at min far døde 6. oktober 2008. Han ble 59 år gammel.

Det er ikke mer, det er slutt

 

Så kom døden

og alt er forbi

Det blir ikke mer

og jeg har ingenting å si.

 

Men dagene går

og jeg går med dem

Det er ikke med vilje

og jeg vet ikke hvor hen

 

Og jeg bryr meg så lite

Jeg gjør hva jeg må

Og tenker minst mulig

på det jeg tenker på.

 

Jeg vil ikke mer, jeg nå

Jeg har det best når jeg sover.

Jeg har det best når jeg venter

til det hele er over.

 

Men tiden vil fortsette

den tar ikke slutt

og aldri vil det holde opp

at jeg vil holde ut.

 

At jeg vil holde ut.

Det vil bli mine siste ord

Det er sterkere enn jeg tror.

Det er ikke mer, det er slutt.

 

Og jeg vil holde ut.

Nr 10, Dikt til min far, ES2008

Far og jeg, Torrevieja, Spania

3 thoughts on “Det er ikke mer, det er slutt

  1. For noen nydelige dikt.
    Jeg mistet min far i går, og må innrømme at det kom noen tårer når jeg leste diktene dine.

    Isabelle

Legg igjen en kommentar

