Smerte

Far døde uventet 59 år gammel, kort tid før sin 60-års dag. Vi var i full gang med planleggingen av den, og måtte snu om til å planlegge og gjennomføre begravelse. Det var en tung tid for oss, og jeg hadde behov for å bearbeide sorgen og smerten gjennom skriving, som jeg ofte gjør. «Smerte» er det femte av diktene jeg skrev i denne forbindelse.

Smerte

 

Om jeg fikk snakket med far

min døde far

om smertene mine

som kommer av

at han er død

og jeg er i live

de vonde, vonde

smertene mine

Aldri har jeg hatt det verre

 

Da ville jeg si ham

å, far, jeg vil si deg

At ingen i verden

har jeg lettere for å tilgi

enn deg

og at ingen smerte bærer jeg med større glede

og større selvfølge

enn de jeg nå bærer

for deg.

Nr. 5, Dikt til min far, ES2008

Legg igjen en kommentar

